Saistībā ar COVID 19: ierobežoti nokavējuma procenti, pagarināts termiņš parādu piedziņas procesam28.04.2020

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) aicina finanšu problēmu gadījumā sazināties ar pakalpojumus sniedzējiem un atgādina: kredītbrīvdienas un citu maksājumu atlikšana ir tikai īslaicīgs risinājums.

Saistībā ar valstī izsludināto Ārkārtējo stāvokli, ir veiktas izmaiņas arī normatīvajos aktos, kas patērētājiem varētu palīdzēt gadījumā, ja ir radušās finansiālas grūtības izpildīt savas saistības – apmaksāt rēķinus, veikt kredītmaksājumus u.c. Tāpat COVID 19 radījis būtisku ietekmi arī uz kredītu devēju piedāvāto pakalpojumu pieejamību un esošo saistību sekmīgu izpildi, līdz ar to neizbēgami patērētāji un kredītu devēji šobrīd meklē risinājumus, kā ilgtermiņā turpināt esošo saistību izpildi, piedāvājot dažādus risinājumus kā atlikt maksājumus, piemēram piedāvājot kredītbrīvdienas.

Nokavējuma procentu ierobežojumi un pagarināts termiņš iebildumu izteikšanai parāda piedziņas procesā

1.Likuma Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatībunosaka, ka:

periodā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2020. gada 1. septembrim patērētāju kreditēšanas līgumos paredzētie nokavējuma procenti aizstājami ar nokavējuma procentu apmēru 6% gadā no kavētā pamatsummas maksājuma. Vienlaikus kredīta devējs var turpināt piemērot līgumā noteiktos procentus par aizdevuma lietošanu saskaņā ar līgumā noteikumiem.

2. Sākot ar 2020.gada 22.martu parādu atgūšanas pakalpojuma sniedzējam un jebkuram komersantam (kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs, pārdevējs, pakalpojumu sniedzējs, telekomunikāciju, apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzējs u.c.), kurš ir tiesiskās attiecībās ar parādnieku un kuram ir tiesības prasīt parāda samaksu, uzsākot veikt parāda ārpustiesas atgūšanu, ir pienākums nodrošināt patērētājam tiesības 60 dienu laikā izteikt rakstveida iebildumus pret parāda esamību, tā apmēru un samaksas termiņu. Šajā laikā nedrīkst tikt veiktas darbības, kas var radīt nelabvēlīgas sekas, kā piemēram, iekļaut informāciju par parādnieku un tā parādu parādvēstures datubāzē, vai palielināt parāda atgūšanas izdevumus.

Patērētāja rīcība: ja radušās finanšu grūtības veikt regulāros maksājumus: rakstveidā (izmantojot pastu, e pastu vai citu elektronisku iespēju) sazināties ar komersantu, lai vienotos par risinājumu saistībā ar maksājumiem un, iespējams, to atlikšanu. Klusēšana šajā gadījumā būs neveiksmīga problēmas risinājuma stratēģija.

PTAC iesaka pēc iespējas maksājumus veikt laikā un neatlikt, jo liels nesamaksātās summas uzkrājums var izrādīties liels apgrūtinājums nākotnē.

Plašāka informācija par patērētāju tiesībām un citiem aktuāliem jautājumiem ārkārtas situācijas laikā http://ptac.gov.lv/lv/content/...

Kredītbrīvdienas

PTAC ir veicis sākotnēju tirgus izpēti un secinājis, ka gan kredītiestādes, gan citi patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji ir izstrādājuši dažādus piedāvājumus.

1.Lielākās kredītiestādes šobrīd piedāvā atlikt pamatsummas maksājumus:

· hipotekārās kreditēšanas jomā no 3 līdz 12 mēnešiem;

· patēriņa kredītiem un līzingam ( arī auto līzings) no 3 līdz 6 mēnešiem.

Pieteikties kredītbrīvdienām ir iespējams savā internetbankā vai arī sazinoties ar kredītdevēja pārstāvi.

2.Lielākie patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji (t.s. nebanku kredītdevēji) piedāvā:

· atlikt maksājumus līdz 60 dienām;

· sadalīt maksājumus;

· veikt minimālo maksājumu.

Komisijas maksa par iesnieguma izskatīšanu netiek piemērota, savukārt gadījumos, ja tiks paredzēti būtiski līguma grozījumi un būs nepieciešams veikt notariālu apstiprinājumu, tad var tikt piemērota komisijas maksa. Daudzi nebanku kredītdevēji aicina klientus vērsties individuāli, lai rastu piemērotāku risinājumu.

Papildus vēršam uzmanību, ka, lai pieteiktos kredītbrīvdienām, var tikt pieprasīts iesniegt papildus dokumentus un apliecinājumu, par to, ka klients ārkārtas situācijas laikā patiešām ir nonācis finansiālās grūtībās, piemēram, VSAA izziņa vai apliecinājums no darba devēja, par to, ka klients atrodas bezalgas atvaļinājumā vai ir samazinājušies viņa ienākumi.

Patērētāja rīcība: ja ir radušās saistību izpildes grūtības, aicinām sazināties ar savu kredīta devēju pēc iespējas ātrāk un rast piemērotāko risinājumu saistību izpildei!

Papildu informācija:

Sanita Gertmane

Patērētāju tiesību aizsardzības centra

Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja

Pasākumu kalendārs
Kokneses novada vēstis

Jaunākās galerijas


back to top